De multe ori, energia se consumă rapid în mașinile moderne, mai ales iarna. Consumul de energie electrică a crescut considerabil în ultimii ani. Dar farurile nu sunt cele care au contribuit la această creștere. Chiar din contră. Alte sarcini sunt responsabile pentru bateriile slabe ale mașinii.
Există persoane care încearcă să aprindă luminile auto cât mai târziu cu putință. Dacă îi întrebi, îți vor spune că sunt îngrijorați, mai ales iarna, că luminile ar putea fi responsabile pentru descărcarea rapidă a bateriei auto. E un fapt că, în special în cazul mașinilor moderne, sistemul electric e supus la sarcini mari în anotimpul rece. Dar nu și luminile. Spre deosebire de multe alte sarcini ale mașinii, energia necesară pentru funcționarea luminilor a scăzut în ultimii ani.
Când se pune problema să numească cei mai mari consumatori de energie electrică din mașină, mulți șoferi încă se mai gândesc la becurile auto. În cel mai bun caz, becurile auto sunt elementele care consumă cel mai puțin energie electrică. Cei mai mulți oameni nu-și pun problema imaginii de ansamblu.
Când vine vorba despre consumul de energie electrică al mașinii, trebuie să faceți o distincție între sarcini constante și sarcini pe termen scurt. Starterul folosește cea mai mare cantitate de putere, până la 2000 de wați. Iar asta în doar câteva secunde. În cazul unei baterii sănătoase, generatorul poate face față fără probleme acestei supraîncărcări.
Mai ales în lunile de iarnă, sarcinile grele, care sunt activate pentru o lungă perioadă de timp, sunt o problemă. Aerul condiționat sau încălzirea folosesc între 250 și 800 de wați. Mulți șoferi le lasă pornite pentru prea mult timp. Încălzirea lunetei e de asemenea pornită cel mai des pentru o durată prea mare. Aceasta folosește cel puțin 300 de wați.
Un încălzitor de parcare este un element care vă poate ajuta să economisiți timp și efort cu răzuirea zăpezii sau gheții – dar nu și de pe faruri. Energia termică vine de la benzină sau petrol. Ventilatoarele de încălzire de pe locul pasagerului, ventilatorul de aer de ardere și contactul, toate pun un efort incredibil pe baterie, folosind până la 300 de wați. Încălzitoarele electrice auxiliare care sunt comune în modelele diesel sunt chiar mai mari consumatoare de energie, dar, din fericire, doar pentru puțin timp, datorită unității de control electric. Dacă parcurgeți distanțe scurte, generatorul nu va avea nicio șansă să țină bateria încărcată complet. Același lucru e valabil și pentru parbrizul încălzit.
În modelele noi, consumul de energie al controlerelor și procesoarelor, de asemenea, contribuie enorm, adăugând câteva mii de wați consumați.
Așadar, ce putem spune despre becurile auto? Chiar și în cazul becurilor cu halogen, consumul nu depășește 150 de wați – cu tot cu luminile de parcare și pentru plăcuțele de înmatriculare. Consumul becurilor cu xenon e cu 30 de wați mai scăzut. Iar cu modelele moderne cu LED, consumul cade sub 100 de wați.