Carlightblog România
OSRAM

Circulația pe partea dreaptă sau stângă – sfaturi pentru o vacanță reușită

13.
iun.
2017

Primele caravane auto pornesc spre destinațiile de vacanță. Dacă vă îndreptați spre o țară cu circulația pe partea stângă (sau pe partea dreaptă în cazul celor din Marea Britania) trebuie să vă pregătiți farurile de drum. Acestea trebuie setate corespunzător, pentru a se adapta la cerințele traficului de pe cealaltă parte a șoselei.

Prima întrebare care se pune este ce legătură există între farurile mașinii și tipul de trafic. Răspunsul este reprezentat de faza scurtă asimetrică. Nu este vorba de o tehnologie nouă și nu are nimic de-a face cu becurile cu halogen, xenon sau cele tip LED. De decenii, faza scurtă a farurilor iluminează mai puternic sensul de mers al șoferului decât sensul opus, fapt logic, deoarece farurile nu trebuie să orbească șoferii de pe contrasens.

În cazul circulației pe partea dreaptă, acestea au o bătaie cuprinsă între 60 și 90 de metri (sau iarzi) pe banda șoferului, în timp ce pe banda opusă bătaia nu este mai mare de 25 de metri. Logic, mașinile proiectate pentru circulația pe stânga nu au doar volanul pe cealaltă parte, ci sunt echipate și cu faruri diferite. Faza asimetrică se potrivește perfect atâta timp cât autoturismul nu trece de la circulația pe partea dreaptă la cea pe partea stângă și viceversa. În aceste cazuri, fasciculul mai lung de lumină pe propria parte ar putea orbi complet șoferii din sensul opus.

Soluția oferită pentru călătorii se numește “soluția turist”. Aceasta este denumirea dată de designerii și experții în faruri măsurilor luate pentru adaptarea bătăii farurilor pentru șofatul în țările cu circulația pe partea opusă. Din nefericire, acest termen include mai multe aspecte. Soluțiile găsite variază de la controlul aproape complet automatizat la simple ajustări prin intermediul unei pârghii în compartimentul motor și chiar a unor autocolante din plastic, care nu prea mai pot fi numite de înaltă calitate.

Elementul lor comun constă faptul că reduc proporția de lumină care este proiectată pe contrasens. Soluțiile turist cu adevărat bune comută întreaga distribuție a fasciculului de lumină pe cealaltă bandă de mers, soluție care permite șoferului să se bucure de o iluminare optimă a șoselei. Destul de des, această comutare doar elimină asimetria, și, prin urmare, o mare parte din bătaia farurilor, ceea ce înseamnă că va fi necesară reducerea vitezei pe timp de noapte.

Soluția cea mai potrivită pentru fiecare autovehicul poate fi consultată în manualul tehnic al acestuia. De câțiva ani este obligatoriu ca manualul să includă note cu privire la comutare de la circulația pe partea dreaptă la cea pe partea stîngă și invers.

Farurile cu lentile oferă cea mai bună variantă de soluție practică și de calitate, iar sistemele ultra-moderne cu becuri matrix pot fi ajustate de pe scaunul șoferului. Opțiunile sunt însă destul de slabe când vine vorba de becurile simple, cu halogen. De multe ori, manualele conțin doar o ilustrație ce arată care părți ale capacului farurilor trebuie mascate. În cazul unor modele, există folii adezive și accesorii care trebuie decupate astfel încât să resecte tiparul prezentat.

Indiferent de soluția turist potrivită pentru autovehiculul vostru, important este că aceste ajustări sunt necesare. În caz contrar, autoturismul va părea că circulă cu faza lungă pornită în permanență.

Trebuie să țineți minte că Marea Britanie nu este singura țară europeană cu circulația pe partea stângă. Irlanda, Malta și Cipru se ghidează la rândul lor după regulile britanice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

 
© 2020, by OSRAM GmbH. All rights reserved.