Carlightblog România
OSRAM

Răspunsuri iluminatoare la întrebări de bun simț

28.
iul.
2017

intrebari raspunsuri becuri auto header

De ce nu se înșurubează becurile auto? De la ce vin numele de “halogen” și de “xenon”? De ce se aburesc farurile? Astăzi vom răspunde la aceste întrebări, dar și la alte întrebări venite din rândul cititorilor carlightblog.

Nu există vreo întrebare stupidă. De ce farurile autovehiculelor noi au doar capace de plastic este o întrebare cât se poate de validă. La mijloc nu stă nicio intenție de a economisi bani utilizând ”plastic ieftin”. Policarbonatul folosit, procesat în încăperi salubre, este mai costisitor decât sticla. Dar nu se va crăpa în caz de accident, aruncând așchii, protejând mai ales pietonii, cicliștii și motocicliștii de rănire. Utilizarea acestui material este de altfel impusă de reglementările legale.

Mulți cititori vor să știe de ce nu pot înlocuiască becurile simple cu versiuni LED, cum fac acasă. Ei bine, acasă nu contează în ce direcție sunt emise fasciculele de lumină și cât de mare e intensitatea becurilor. Dacă nu sunteți siguri, puteți pune un bec diferit sau unul mai puternic. Farurile și alte lumini ale autovehiculelor, în schimb, ar trebui să emită întotdeauna cu acuratețe fasciculele de lumină în direcția prescrisă. Acest lucru, de exemplu, presupune ca sursa de lumină să fie poziționată exact în punctul de focalizare al reflectorului, iar în alte cazuri trebuie să emită lumină în toate direcțiile. Aceste lucruri nu pot fi făcute cu becuri LED în faruri și e extrem de dificil cu alte tipuri de becuri.

Sunt și alte subiecte legate de care cititorii au făcut o comparație între autovehicule și casa lor, întrebând de ce la mașini nu există suportul de șuruburi prezent la lămpile de sufragerie. Lipsa acestuia are de-a face tot cu poziționarea. Filamentul, de exemplu, trebuie să fie amplasat în poziție perfect orizontală față de reflector. Dacă ar fi folosite becuri cu bază cu șuruburi, poziția s-ar schimba dacă becul ar fi înșurubat prea strâns, sau, din contră, prea lejer.

intrebari raspunsuri becuri auto

Poți să-ți cumperi și becuri halogen pentru sufragerie. Dar ce zici de becuri cu xenon pentru uz casnic? Și de la ce vin numele de “halogen” și “xenon”? Ambele au de-a face cu gazele conținute și există chiar și o legătură chimică între ele. Becurile cu halogen sunt umplute cu un gaz sub presiune ce conține săruri. Acestea sunt numite halogeni de către inginerii chimiști și asigură o durată de viață mai mare a filamentului și o emitere mai puternică a luminii. În becurile cu xenon, gazul în sine strălucește, într-un arc. Este o mixtură în care alături de xenon sunt prezente multe alte gaze. Există o tehnologie similară folosită în iluminatul general. Aceasta este cunoscută drept un tub de neon, care este echivalentul xenon-ului pentru uz casnic. În general, inginerii vorbesc despre o evacuare a gazului.

Mai ales persoanele cu o pasiuni pentru automobile și design sunt deosebit de deranjate de aburirea pe dinăuntru a farurilor. Cum ajunge umiditatea acolo? Simplu: prin sistemul de ventilație al farurilor. De ce nu este mai bine etanșeizat? Pentru că aerul din faruri se încălzește și se dilată, fapt ce duce la crearea unei suprapresiuni în carcasă. Tot procesul este inversat în timpul procesului de răcire, iar presiunea scăzută absoarbe umiditatea prin orice mic orificiu. Ventilația asigură dispariția aburelii în timp, iar șofatul cu farurile aprinse are același efect ca dezaburirea ferestrei mașinii datorită aerului cald din interior.

Pasionații de design au și mai multe întrebări. De ce tot mai multe autovehicule au semnalizatoarele laterale, prevăzute de reglementările europene, în oglinzile laterale? Nu arată mereu bine. Spre deosebire de capacele de plastic menționate la început, dorința industriei auto de a reduce costurile are un rol aici. De obicei, o rețea de cabluri duce deja spre oglindă reglajele termice și electrice. Poate furniza și o lumină de semnalizare. Semnalizatoarele erau mai demult instalate în aripile mașinilor, dar necesitau un cablu separat. În plus, semnalizatoarele nu sunt echipamente standard în America de Nord. În orice caz, din cauza altor reglementări, în această regiune este necesară prezența altor tipuri de oglizi care nu au semnalizatoare – așa că așa au ucis două păsări cu o piatră.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

 
© 2020, by OSRAM GmbH. All rights reserved.