Carlightblog România
OSRAM

SPUNE NU BECURILOR ARSE!

25.
ian.
2018

Niciun bec nu rezistă la infinit. La un moment dat se va arde, dar există și alte motive pentru care cedează. Uneori, poți controla aceste cauze și să amâni astfel înlocuirea lui.

În mod normal, cam așa se sfârșește viața unui bec: în timp, tungstenul se evaporă, puțin câte puțin, din filament. Deloc surprinzător, ținând cont că e expus la temperaturi de sute de grade Celsius, ceea ce îi subțiază sârma. La un moment dat, va fi atât de subțire încât se va topi, iar becul va ceda.

Filamentul și firele din care este alcătuit sunt părțile sensibile ale unui bec. Dacă te uiți la ele cu lupa, îți vei da seama cât de subțiri sunt. În funcție de luminozitate, sârma de tungsten poate avea o grosime de doar o sutime de milimetru. Cu cât e mai mică luminozitatea becului, adică cu cât are mai puțini vați, cu atât e mai subțire. Chiar dacă metalul este extrem de rezistent, nu va rezista tuturor presiunilor. În cazuri extreme, șocurile excesive vor mișca filamentul atât de mult încât se va rupe. Un exemplu clasic este numărul de plăcuțe de frână de la un break. Dacă nu închizi ușa de la portbagaj cu atenție, ci o trântești, pui o presiune uriașă pe becuri. Acest fapt se aplică mai ales la becurile tip C5W.

Nici vibrațiile constante nu sunt prielnice becurilor. Turatul motocicletelor și zdrăngănitul autovehiculelor comerciale pot uneori să inducă arderea prematură a filamentului.

Printre aspectele care nu au nimic de-a face cu partea incandescentă a unui bec sunt defecțiunile apărute la baza lui, una din cele mai frecvent înlâlnite fiind coroziunea – o problemă familiară multor șoferi. O mică înghionteală la bază îl va face să se reaprindă, dar din nefericire, nu permanent.  Rugina, cocleala și alte depuneri trebuie înlăturate. Când baza unui bec ajunge la stadiul în care are o nuanță de verde, cel mai bine e să îl înlocuiești. Totuși, asigură-te că ai curățat suportul lor în prealabil. În cazurile grave, un șmirghel fin te va ajuta. Uneori, un pic de alcool și o cârpă sunt suficiente, dar, orice ai face, nu folosi spray tehnic. Dacă o faci, metalul va începe să aibă diverse reacții la scurt timp. Niște vaselină de contact nu va dăuna, în schimb.

Deosebit de enervant este când cedează becurile proaspăt instalate. Când înlături bulbii, vei observa că interiorul le este alb. De vină sunt pierderile de aer. Bulbul de sticlă nu a fost etanșeizat adecvat în timpul procesului de producție, astfel că acest efect își face simțită prezența în becurile ieftine, no-name. În becurile Osram, nu prea există pierderi de aer, datorită procesului precis, automatizat, de producție, și a numeroaselor verificări efectuate. Producătorul asigură extra siguranță.

Totuși, nici măcar produsele de înaltă calitate nu pot face miracole, din cauza limitelor fizice. Din acest motiv, becurile de înaltă performanță, cum e seria Night Breaker, au o durată de viață mai scurtă, dar compensează prin luminozitatea mai ridicată. O lumină mai puternică presupune un filament mai fierbinte, și, prin urmare, mai mult tungsten evaporat. La celălalt pol al scalei privind durata de viață se află becurile cu o durată prelungită. Ele pot fi instalate în farurile din spate, de exemplu, unde vor rezista ani de zile.

Dacă vă iubiți mașina, dar nu și becurile arse, ar trebui să închideți cu grijă portbagajul!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

 
© 2018, by OSRAM GmbH. All rights reserved.