Ce le place oamenilor la o mașină? Ei bine, roțile și culoarea s-ar putea să fie primele. Dar luminile devin de asemenea din ce în ce mai importante, cu alte cuvinte farurile și luminile din spate. În afară de impactul asupra designului, există un avantaj în faptul ca luminile s-au îmbunătățit în ansamblu. Există totuși câteva lucruri care sunt supraestimate. Iată cinci exemple:
- Temperatura culorii. Timp de aproximativ 25 de ani, lumina albăstruie a stabilit tendința. A început cu primele lămpi cu xenon, care, din motive fizice, emiteau o lumină foarte albastră. Experții au vorbit despre temperaturile ridicate ale culorilor, măsurate în grade Kelvin. În același timp, a existat și un mic grup de fani ai lămpilor galbene, pentru toate condițiile meteorologice. Se spune că ambele nuanțe au efecte cu adevărat miraculoase. Totuși, realitatea este că, temperaturile extreme ale culorii nu au niciun beneficiu. Conform studiilor științifice, aproximativ 3.500 grade Kelvin oferă un ușor avantaj pentru ochi. Ochiul se adaptează tonurilor de albăstrui sau altor nuanțe fără să se întâmple alte schimbări semnificative.
- Lentilele. În farurile cu lentile, numite și sisteme de proiecție, sunt posibile funcții avansate. Vorbim despre lucruri precum faza lungă antiorbire, distribuție adaptativă a luminii sau lumini de colț. Fără aceste caracteristici suplimentare, ele nu oferă nici un beneficiu față de farurile normale, fără lentile. In cazul in care aceste sisteme de reflecție sunt mari, oferă chiar mai multă lumină pe șosea.
- Puterea electrică. Cât de mulți wați consumă o lampă spune puține despre cantitatea de lumină pe care o emite. Lampa cu halogen H7 obține mai multă lumină din 55 decât un H4 cu aceeași putere. Xenonul obține dublu dintr-un consum de circa 30 sau de 40 de wați în comparație cu H7. Și farurile moderne cu LED-uri chiar mai mult: există cele care folosesc 12-15 wați și oferă la fel de multă lumină ca un H4 care are nevoie de patru ori mai mult.
- Lumina din câmpul vizual apropiat. Mulți oameni preferă multă lumină direct în fața mașinii și îi face să se simtă bine atunci când conduc noaptea. Problema este, totuși, că lumina folosită pentru câmpul apropiat ar putea să lipsească în alte locuri. Acest lucru este valabil, mai ales, pentru farurile cu halogen, care nu iluminează drumul foarte departe. În sistemele cu xenon, există suficient flux luminos pentru câțiva lumeni, care trebuie să fie storși pentru primii câțiva metri în fața mașinii. Și în modelele cu LED-uri, diodele suplimentare de emisie pot efectua această sarcină. Cu toate acestea, principalul lucru de care trebuie să țineți cont este faptul că nu câmpul apropiat este important. Lumina ar trebui sa ajungă cât mai departe posibil.
- Lumini de ceață. Unii jură pe ele și pretind că pot face minuni. Datorită instalării lor joase, luminile de ceață, aparent, ”strălucesc prin ceață” sau extind dramatic vizibilitatea în ceața groasă într-un alt mod. Aici este inclus și faptul că lumina galbenă este mai bună în condiții de ceață. Adevărul este că luminile de ceață produc ușor mai puțină strălucire reflectată în comparație cu faza scurtă. Însă vizibilitatea nu este mai bună deloc, așa că mulți șoferi folosesc lămpile de la faza scurtă în combinație cu cele de ceață. În cel mai bun caz, luminile de ceață iluminează puțin mai bine marginea drumului. În zilele noastre, ele sunt în principal elemente de design. Pentru unele modele de mașini, acestea costă la fel de mult precum luminile de colț. Costurile suplimentare pentru acest tip de lumini sunt bani mai bine investiți.